Projekty i programy

Programy:


W tym roku szkolnym klasy I-III dostały dofinansowanie z budżetu państwa do wycieczki jednodniowej do Pszczyny w ramach przedsięwzięcia Ministra Edukacji i Nauki „Poznaj Polskę”. Poniżej przedstawiamy sprawozdanie oraz fotorelacje z wycieczki klas I-III.

      23 listopada 2022 roku klasy I-III o godzinie 8:15 wyjechały spod szkoły w Bronowie dwoma autokarami na wycieczkę do Pszczyny w ramach dofinansowania przedsięwzięcia   Ministra Edukacji i Nauki „Poznaj Polskę”.

      O godzinie 9:00 rozpoczęliśmy zwiedzanie  Skansenu- Zagrody Wsi Pszczyńskiej. Uczniowie zostali podzieleni na dwie grupy i z przewodnikami zwiedzaliśmy Skansen. Skansen- Zagroda Wsi Pszczyńskiej powstała dzięki  staraniom Towarzystwa Miłośników Ziemi Pszczyńskiej w połowie lat 70-tych ubiegłego stulecia  we wschodniej części zabytkowego parku pszczyńskiego. Na blisko dwóch hektarach zgromadzono kilkanaście obiektów architektury drewnianej ziemi pszczyńskiej- ostatnie świadectwa tradycyjnej zabudowy wiejskiej. Dzieci zwiedziły najstarszy zabytek - spichlerz dworski z Czechowic (1784 r.),  stodołę ośmioboczną z Kryr (XVIII w.), chałupę z Grzawy (1831 r.), kuźnię z Goczałkowic (XIX w.) i młyn wodny z Bojszów, w którym dzisiaj mieszczą się sale wystawowe. Skansen posiada wysoką wartość kulturalną, historyczną i etnograficzną. Wyjątkowość skansenu drzemie w zabytkowych chatach, z których większość to budynki  z oryginalnych materiałów. W ich wnętrzach uczniowie oglądali wiele autentycznych sprzętów; są wśród nich m.in. rolnicze  i rzemieślnicze narzędzia codziennego użytku, „drabinioki”, sanie towarowe, eleganckie bryczki, meble oraz ciekawe eksponaty sztuki ludowej. Dzieciom bardzo podobała się taka lekcja historii. Były bardzo ciekawe jak działały dawne urządzenia. Zadawały pytania. Bardzo podobała się zagroda z owcami, które mogły dotknąć, pogłaskać.

      Po zwiedzeniu pierwszego punktu naszej wycieczki- Skansenu- Zagrody Wsi Pszczyńskiej udaliśmy się spacerkiem przez park pszczyński do Zamku. Zamek pszczyński pochodzi z I połowy XV wieku. W zamku każda klasa z opiekunami, przewodnikiem i z książeczką rozpoczęła „zamkową przygodę”. Zwiedzała i odkrywała tajemnice, śledząc plan w książeczce, wnętrza pałacowo- zamkowe takie jak: korytarz zachodni, sypialnię cesarzowej, salon dębowy, gabinet cesarza, garderoby cesarza, sypialnię cesarza, westybul, przedpokój łączący sypialnię księcia i księżnej, sypialnię księcia, gabinet księcia, przedpokój myśliwski, salon wielki, łazienki, salę lustrzaną, a także galerię myśliwską. Uczniowie nie tylko oglądały wnętrza, ale również poznały historię zamku, jej właścicieli, a także historię księżnej Daisy i jej dzieci.W każdym pomieszczeniu na dzieci czekała zagadka, na którą szukały odpowiedzi. Po zwiedzeniu wnętrz pałacowo- zamkowych udaliśmy się do Zbrojowni, gdzie obejrzeliśmy różne rodzaje broni i ubrań rycerskich.

      Z Zamku udaliśmy się do Stajni Książęcych., gdzie po krótkiej lekcji historii wykonywaliśmy kartkę z pozdrowieniami z Pszczyny dla rodziny. Podczas wycieczki nie zabrało również czasu na posiłek, pamiątki oraz pamiątkowe zdjęcia.

      O godzinie 15:00 wróciliśmy pod szkołę do Bronowa, gdzie czekali rodzice. Wszystkim uczestnikom wycieczka do Pszczyny w ramach programu „Poznaj Polskę” bardzo podobała się  i na pewno na długo pozostanie w pamięci. Wróciliśmy bogatsi w nową wiedzę  i doświadczenia.

Za wspaniałą wycieczkę serdecznie dziękujemyJ












Program ,, Laboratoria Przyszłości"





   Nasza szkoła w latach 2022-2027 bierze udział w inicjatywie edukacyjnej "Laboratoria Przyszłości" realizowanej przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Misją projektu jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób innowacyjny, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.

W ramach projektu szkoła otrzymała wsparcie finansowe, za które zakupiła specjalistyczne urządzenia i narzędzia, materiały edukacyjne oraz oprogramowanie. Dzięki tym środkom zakupiliśmy między innymi: 
drukarkę 3D z akcesoriami,
gogle ClassVR - wirtualne laboratorium
kostki ClassVR-  rzeczywistość mieszana,
kontrolery,
stację lutowniczą,
statyw do aparatów i kamer,
lampę ze statywem i żarówką,
mikrofony,
aparat fotograficzny.

 
Pomoce te uatrakcyjnią zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne.






Program ,, Posiłek w szkole i w domu"



















Projekty:



Nagrodzone projekty:
rok 2021/2022
🏆 I miejsce w kategorii uczniów klas 1-3
Projekt„Pogodni z Bronowa dobrze prognozują”
Członkowie projektu: Michalina Dudek, Antonina Dzida, Kacper Gola. 
Opiekun: pani Anna Borówka

rok 2020/2021
🏆 I miejsce w kategorii uczniów klas 4-6 
Projekt:  „Ścieżki rowerowo – edukacyjne w Bronowie”
Członkowie projektu: Maciej Kukla , Julia Gazda,  Kamil Feruga
Opiekun:  pani Dorota Niesyt

🏆 II miejsce w kategorii uczniów klas 1-3 
Projekt: „Bez pszczółek świat nasz cały, nie będzie tak doskonały – problem wymierania pszczół”
Członkowie projektu : Julia, Roksana i Judyta
Opiekun: pani  Ewelina Walczyk

rok 2019/2020
🏆 II miejsce 
Projekt: „Tropem leśnych zwierząt”.
Członkowie projektu: Amanda Wydra, Dominika Budny oraz Daniel Iskrzycki
Opiekun: pani Katarzyna Derlich



Rok szkolny 2021/2022


W roku szkolnym 2021/2022 w naszej szkole realizowane są trzy projekty.

Klasa 2:

Tytuł:
„Pogodni z Bronowa dobrze prognozują”

Opis:
  Projekt „Pogodni z Bronowa dobrze prognozują” jest realizowany przez zespół projektowy, w którego skład wchodzą uczniowie klasy 2: Michalina Dudek, Antonina Dzida i Kacper Gola. Zespół działa przy merytorycznym i metodycznym wsparciu opiekuna – pani Anny Borówki. Celem projektu jest przybliżenie zagadnień związanych z pogodą oraz dostrzeżenie zmian zachodzących w przyrodzie. Projekt ma również zwrócić uwagę dzieci i młodzieży na niszczycielską działalność przyrody i wskazać zachowania sprzyjające bezpieczeństwu w czasie nasilonych zjawisk pogodowych.



Podsumowanie projektu:



klasa 4:
 Tytuł :
 

 „Jesienią grzyby, wiosną ryby-odpoczywając dbamy o czyste środowisko w gminie 

Czechowice-Dziedzice”.

Link : działania w ramach projektu

Projekt jest realizowany przez zespół projektowy, w którego skład wchodzą uczniowie klasy IV: Natalia Lis, Karol Bobiec i Kajetan Kocurek. Zespół działa przy wsparciu opiekuna – pani Ewy Dudek. Celem projektu jest zapoznanie uczniów z gatunkami grzybów oraz ryb. Poznanie ich naturalnego środowiska, cech charakterystycznych oraz znaczenia w przyrodzie. Podczas projektu zwracamy szczególną uwagę na dbanie o otaczające nas środowisko i jego ochronę.

Na początku realizacji naszego projektu wybraliśmy się do lasu. Pod okiem lokalnego grzybiarza, szukaliśmy oraz rozpoznawaliśmy gatunki grzybów, które rosną w naszym tutejszym lesie. Była to wspaniała wyprawa, podczas której mieliśmy okazje przebywać i odpoczywać na łonie natury . Pamiętajmy, że las jest dla nas fabryką tlenu, ostoją dla różnych gatunków zwierząt i roślin oraz ulubionym miejscem wypoczynku ludzi .Bardzo ważne jest, abyśmy dbali o niego, sprzątając po sobie śmieci .
 

klasa 7B 
 
 Tytuł :
 ,,Per aspera ad solem, czyli o energii słonecznej”




Uczniowie klasy 7b: Wiktoria Feruga, Paulina Kłaptocz i Dawid Tomaszczyk wspólnie z opiekunem – panią Dorotą Niesyt przygotowują projekt ,,Per aspera ad solem, czyli o energii słonecznej”, który zwiększy świadomość ekologiczną dzieci i młodzieży.



Celem projektu ,,Per aspera ad solem, czyli o energii słonecznej” jest jednak nie tylko zwrócenie uwagi na konieczność dbania o nasze środowisko naturalne, ale także zainteresowanie mieszkańców Bronowa możliwościami, jakie stwarza recykling surowców wtórnych oraz wykorzystywanie odnawialnych źródeł energii.



Aby dobrze przygotować się do realizacji zadania, wybraliśmy się na wycieczkę rowerową (ekologiczną!), podczas której mogliśmy zaobserwować sposoby wykorzystywania energii słonecznej. Widzieliśmy panele słoneczne służące do ogrzewania wody, ogniwa fotowoltaiczne produkujące prąd, niewielkie ogniwa zasilające prędkościomierz. Znaleźliśmy ciekawą trasę, którą wykorzystamy, aby zwrócić uwagę wszystkich uczniów szkoły oraz mieszkańców Bronowa na rosnący problem rosnącej ilości odpadów.

 

✂  ✂   ✂   ✂  ✂  

„Zdolni z Czechowic – Dziedzic 2020\2021”

Program „Zdolni z Czechowic-Dziedzic, miasta z zapałem” to wspólne przedsięwzięcie Grupy LOTOS, Fundacji LOTOS i Gminy Czechowice-Dziedzice.

W roku szkolnym 2020/2021 w naszej szkole realizowane są dwa projekty. W jednym z nich biorą udział uczennice z klasy II, a w drugim uczniowie z klasy VI. 

Szczegółowy opis projektów znajdziecie poniżej.👇


 Uczniowie klasy 6a: Julia Gazda, Maciej Kukla i Kamil Feruga wspólnie z opiekunem – panią Dorotą Niesyt, przygotowują TRASY ROWEROWE BRONOWA, które zachęcą mieszkańców, zwłaszcza młodzież i dzieci, do aktywnego spędzania czasu na świeżym powietrzu.

Celem projektu ,,Trasy rowerowe Bronowa” jest jednak nie tylko zachęcenie do ruchu, ale także zainteresowanie pięknem naszej wsi – rzadkimi okazami roślin, siedliskami różnych gatunków ptaków, urokliwymi krajobrazami.






Aby dobrze przygotować się do realizacji zadania, wybraliśmy się na wycieczki rowerowe. Znaleźliśmy ciekawe trasy, którymi sami przejechaliśmy. Stwierdziliśmy, że są to trasy dla każdego: można wybrać trasę dłuższą lub krótszą, trasę drogą asfaltowaną lub polną, idącą drogą główną lub drogami bocznymi. Wszystko zależy od tego, na jaką wycieczkę rowerową mamy ochotę!

Po wybraniu odpowiednich tras przystąpiliśmy do naniesienia ich na mapy. Opracowaliśmy specjalną mapę, na której są nałożone wszystkie trzy trasy. Wycieczka każdą z tych tras związana jest z niespodzianką. Jaką? Tego jeszcze nie powiemy :)

Zapoznaliśmy się z ciekawymi obiektami znajdującymi się na tych trasach, wiele z nich jest zabytkowych. Zgłębiliśmy książki o tematyce przyrodniczej. Przygotowaliśmy niespodziankę. Na tym kończymy nasze działania listopadowe i grudniowe.

Kilka słów o nas:

Cześć! Jestem Julka, mam 11 lat. Od szesciu lat chodzę na zajęcia taneczne, jest to moje największe hobby. W wolny czasie rysuję i koloruję, uczę się także gry na gitarze. Lubię jeździć na rowerze i zwiedzać okolicę.

Mam na imię Maciek i mam 11 lat. Moją pasją jest jeżdżenie na rowerze oraz granie w szachy. Mój ulubiony przedmiot w szkole to język angielski. Moja trasa jest bardzo spokojna i przyjemna.

Cześć, mam na imię Kamil. Bardzo lubię jazdę na rowerze i zwierzęta. W przyszłości chciałbym zostać lekarzem weterynarii. Moim ulubionym przedmiotem w szkole jest historia, lubię także wychowanie fizyczne. W pobliżu mojej trasy są gospodarstwa rolne.



4 stycznia Julka, Maciek i Kamil wzięli udział w ciekawym spotkaniu z niezwykłymi gośćmi. Do naszej szkoły zawitali pan radny Jerzy Bożek oraz pan Robert Brachman, którzy znani są ze swojego zamiłowania do jazdy na rowerze. Ich osiągnięcia można śledzić na profilach Facebook, a dodatkowo pan Robert umieszcza także relacje ze swoich wypraw na kanale YouTube.

Podczas spotkania mieliśmy możliwość wysłuchania relacji w wypraw, obejrzenia zdjęć i zapoznania się z wyposażeniem rowerowym niezbędnym podczas dłuższych tras.

Serdecznie dziękujemy miłym gościom za interesujące zajęcia!







   12 kwietnia w obecności dyrektora Zespołu Szkolno-Przedszkolnego im. Jana Pawła II pani Bogusławy Rojczyk, przewodniczącej Rady Rodziców pani Mirosławy Ferugi oraz sołtysa Bronowa pana Mariana Derlicha odbyło się uroczyste otwarcie ,,Tras rowerowych Bronowa". Mapka z trasami została przypięta na tablicy ogłoszeń znajdującej się obok parkingu przy OSP w Bronowie.
Mapki z trasami rowerowymi są rozdawane uczniom szkoły oraz mieszkańcom Bronowa, Ligoty, Zabrzega.





Artykuły o nas i naszych trasach znalazły się w lokalnej prasie - można go znaleźć na stronie czecho.pl oraz przeczytać w Gazecie Czechowickiej.

Mapki tras rowerowych były rozdawane mieszkańcom Bronowa podczas akcji „Zasiej nasionko, posadź roślinkę – ratuj pszczoły”. 


Mapki ,,Tras rowerowych Bronowa" zostały rozdane uczniom i przedszkolakom z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Bronowie. Otrzymali je także uczniowie oraz dzieci przedszkolne z sąsiednich miejscowości: Ligoty i Zabrzega. 

Mamy nadzieję, że nasz projekt zachęci dzieci, młodzież i dorosłych do częstych wypraw rowerowych nie tylko na terenie Bronowa, ale także całej naszej gminy.


Prezentacja podsumowująca projekt

Redaktor: Dorota Niesyt

Projekt w klasach młodszych 2020/2021

              W tym roku w programie biorą udział uczennice naszej szkoły z klasy 2: Julia, Roksana i Judyta. Pracują one nad projektem „Bez pszczółek świat nasz cały, nie będzie tak doskonały – problem wymierania pszczół”. Celem projektu jest: zainspirowanie społeczności lokalnej do podejmowania działań na rzecz ochrony pszczół oraz poprawy ich warunków życia, zwiększenie populacji pszczół murarek, uwrażliwianie na piękno przyrody otaczające człowieka oraz rozwijanie zainteresowań przyrodniczych dzieci.

              Obecnie dzieci biorące udział w projekcie poznają gatunki pszczół wolnożyjących oraz hodowanych przez człowieka. Uczą się odróżniać je od innych owadów podobnych do pszczół, zapoznają się z ich osobistymi preferencjami. 

Redaktor: Ewelina Walczyk




Realizacja projektu trwa! Pomimo nauczania zdalnego nasze spotkania odbywają się. Spotykamy się on – line na platformie MS Teams. W trakcie spotkań poznajemy nazwy roślin miododajnych, których nasionka siać będziemy po powrocie do szkoły. Przygotowujemy się także do budowy domku dla pszczół murarek, które już czekają w swoich kokonach na początek wiosny.  






Rozpoczęliśmy budowę domku dla pszczół murarek. Samodzielnie docinamy trzcinowe rurki, które umieścimy w gotowym domku. Z pomocą pani wiercimy otwory w drewnie, by na wiosnę mogły się w nich zasiedlić owady. Pomyślałyśmy także o ozdobieniu nowego miejsca zamieszkania murarek ogrodowych.










Posiałyśmy także wybrane gatunki roślin miododajnych, by po ich wykiełkowaniu wysadzić młode roślinki na zewnątrz – do ogrodu.






W ramach realizacji projektu powstały plakaty „Jak możemy pomóc pszczołom?”. Julia, Roksana i Judyta rozwiesiły je na terenie szkoły, by dzieci z pozostałych klas mogły zapoznać się z działaniami, które przyczynić się mogą do wyeliminowania lub ograniczenia problemu wymierania pszczół. 



Zakończyłyśmy prace nad budową domku dla pszczół murarek. W ostatnim etapie budowy zabezpieczyłyśmy nasz „ulik” siatką, po to by nieproszeni goście – ptaki - nie zrobiły sobie z niego darmowej stołówki😊

 



Tego samego dnia, wystawiłyśmy domek na zewnątrz, do szkolnego ogrodu. Ulik stoi w słonecznym miejscu, nieopodal ścieżki dydaktycznej, w której posadziłyśmy sadzonki roślin miododajnych.

 



Tuż obok ulika wystawiłyśmy kokony pszczół murarek, które do tej pory Pani trzymała w lodówce, by uniknąć ich przedwczesnego wygryzienia. Prowadziłyśmy także obserwację. Teraz z niecierpliwością czekamy na ich „narodziny”.

 


W ramach projektu postanowiłyśmy przyczynić się do ograniczenia wymierania wszystkich gatunków pszczół. W tym celu stworzyłyśmy za szkołą, w ogrodzie - ścieżkę edukacyjną, w której posadziłyśmy rośliny miododajne. To była bardzo wyczerpująca praca…






 Wysiałyśmy także nasiona roślin miododajnych oraz nasiona, z których ma powstać kwietna łąka.



W ramach realizacji naszego projektu, udało się zorganizować akcję rozdawania nasion i sadzonek roślin miododajnych. Działanie to, miało na celu zaangażowanie całej społeczności lokalnej (uczniów i pracowników naszej szkoły oraz ich rodzin) w sadzenie roślin miododajnych na swoich posesjach. Akcja „Zasiej nasionko, posadź roślinkę – ratuj pszczoły” była podsumowaniem naszego projektu, który realizowałyśmy od listopada. Pragniemy serdecznie podziękować wszystkim sponsorom, którzy ofiarowali nam sadzonki oraz nasiona roślin: 

Ogrodnictwo Mazańcowice ROCZYNA
Mazańcowice 195
43-391 Mazańcowice

Szkółka Woleństwo
Łukasz Dyrda
ul. Nowy Świat 7b
Górki Wielkie

Szkółki Drzew Owocowych i Podkładek Barbara i
Krzysztof Waleczek
Mnich, ul. Gagarina 3
      43-520 Chybie

Ogrodnictwo Szkorupa
Iłownica 71
43-394 Rudzica


Szoblik Ogrodnictwo
Zbigniew Szoblik
ul. Dworkowa 79
43-394 Iłownica

Chrapek Sklep Rolniczo-Przemysłowy
ul. Szkolna 237
43-394 Rudzica

oraz osobom prywatnym.

Akcja cieszyła się ogromnym zainteresowaniem. W sumie rozdałyśmy ponad 375 sadzonek kwiatów, krzewów i drzew oraz 120 opakowań nasion. Mamy nadzieję, że wszystkie roślinki trafiły prosto do ogródków lub doniczek nowych właścicieli.
Serdecznie dziękujemy za przybycie Panu Sołtysowi, Przewodniczącej Rady Rodziców, Pani Dyrektor, Pani Wicedyrektor naszej szkoły oraz wszystkim mieszkańcom Bronowa. 










Projekty 2019/2020

W naszej szkole realizowane są dwa projekty w ramach programu edukacyjno-społecznego ,,Zdolni z Czechowic-Dziedzic, miasta z zapałem’’. Jest on wspólnym przedsięwzięciem Gminy Czechowice-Dziedzice oraz Grupy LOTOS S.A., będącej jego partnerem finansowym.


Klasy młodsze:

Troje uczniów z klasy trzeciej: Amanda Wydra, Dominika Budny oraz Daniel Iskrzycki pod opieką p. Katarzyny Derlich pracują nad projektem „Tropem leśnych zwierząt”.

Klasy starsze:

Nikola, Magda i Marcelina z klasy 8 zajmują się tematem „ Nasze śląskie morze czyli wokół Jeziora Goczałkowickiego”. Projekt prowadzony jest pod opieką pani Danuty Habrzyk.


„Tropem leśnych zwierząt


Teraz wytrwale pracujemy nad albumem, w którym chcemy zamieścić informacje oraz zdjęcia  najpopularniejszych zwierząt leśnych, które żyją w naszych lasach.









W grudniu oraz w styczniu chodziliśmy sprawdzać, czy paśniki są pełne oraz czy w karmniku czekają na ptaki ziarenka. Odwiedziliśmy klasę pierwszą oraz drugą, aby opowiedzieć im o swoim projekcie i zachęcić ich do pomocy zwierzętom. Zaprowadziliśmy również kolegów z naszej klasy, aby zobaczyli nasze dzieła. Byli z nas naprawdę dumni.  








W grudniu we współpracy ze świetlicą szkolną zorganizowaliśmy zbiórkę kasztanów i żołędzi. Część została przekazana Kołu Łowieckiemu „Knieja”, część zostawiliśmy na dokarmianie zwierząt. Wybraliśmy najlepszych uczniów i wręczyliśmy im nagrody.
Zorganizowaliśmy również konkurs recytatorski „Wierszem o zwierzętach”. Mogliśmy poczuć się jak prawdziwi prowadzący. Był to dla nas duży stres, ale i wielkie przeżycie. 







Na placu zabaw zawiesiliśmy dwa karmniki,  natomiast w leśnym zagajniku usytuowanym bardzo blisko szkoły postawiliśmy duży paśnik dla saren oraz mniejszy dla bażantów. Dzięki tym działaniom stworzyliśmy miejsce dokarmiania zwierząt i pomożemy im przetrwać ciężki okres zimy. Do akcji zaprosimy przedszkole oraz klasy 1 – 3.
Pierwsze oficjalne karmienie zwierząt odbyło się 22 listopada. Zaprosiliśmy pana leśniczego Jarosława Gajdę, wicedyrektor Annę Szczerbowską, przewodniczącą Rady Rodziców Mirosławę Feruga, pana Kamila Derlicha, który pomógł stworzyć nam paśniki i karmniki oraz naszych kochanych rodziców. Było to oficjalne rozpoczęcie akcji „Pomagamy zwierzętom przetrwać zimę”.












Majsterkowanie bardzo nam się spodobało, dlatego każdy z nas wykonał karmnik. Zawiesimy je na placu zabaw, aby w okresie zimy dokarmiać tam ptaki. Pomagaliśmy również wykonać duży paśnik dla saren. Samodzielnie przykręciliśmy korytka na żołędzie i kasztany oraz zakupiliśmy lizawki.












     Bardzo ciekawym doświadczeniem dla nas było samodzielne zrobienie paśnika dla bażantów. Musieliśmy sami wybrać projekt, a następnie pod czujnym okiem dorosłych wykonać odpowiednia obliczenia i przystąpić do działania. Paśnik bardzo nam się podoba.






           Dzielnie przygotowujemy miejsce, gdzie postawimy paśnik dla saren oraz dla bażantów.





Kolejnym miejscem, które musieliśmy odwiedzić był Leśny Park Niespodzianek w Ustroniu. Jest to niezwykłe miejsce, gdzie mogliśmy zobaczyć zwierzęta leśne w praktycznie naturalnym środowisku. Obserwowaliśmy muflony, daniele, żubry, jelenie szlachetne, sarny, dziki, żbiki czy jenoty. Największą atrakcją było samodzielne karmienie zwierząt oraz pokazy w sokolarni i sowiarni. Ta wycieczka na długo pozostanie w naszej pamięci.






  W ramach projektu wybraliśmy się do Zagrody Żubrów w Pszczynie. Mogliśmy obserwować tam takie zwierzęta jak: daniele, jelenie, muflony, bażanty, gęsi, dziki, łosie, osły i wiele innych. To była bardzo ciekawa wycieczka.





  Korzystając z pięknej październikowej pogody wybraliśmy się na spacer po lesie z panem leśniczym Jarosławem Gajdą. Ciekawie opowiadał o mieszkańcach lasu, pokazując ślady ich przebywania. Pomógł nam się wsłuchać w odgłosy ptaków. Zwracał nam uwagę jakie zachowania są niedopuszczalne w lasach. Pan leśniczy pokazał nam jak powinien być zbudowany paśnik. Opowiedział na co musimy uważać i o czym musimy pamiętać dokarmiając zwierzęta w okresie zimowym.

Na pierwszych spotkaniach wybraliśmy temat projektu oraz stworzyliśmy plan działania na najbliższe miesiące. Korzystając z dostępnej literatury, laptopów oraz tablicy interaktywnej szukaliśmy informacji na temat zwierząt zamieszkujących nasze pobliskie lasy.






Pewnego wrześniowego dnia wybraliśmy się do leśniczówki w Zabrzegu. Na miejscu czekał leśniczy Jarosław Gajda. Opowiedział nam jakie zwierzęta leśne możemy spotkać w naszych lasach, pokazał dużo zdjęć, wyjaśnił jaki prowadzą tryb życia, jak są zbudowane oraz co lubią jeść. Następnie oprowadził nas po leśniczówce i objaśnił na czym polega jego zawód. Pan leśniczy pomógł nam również wybrać miejsce, gdzie będziemy dokarmiać zwierzęta w okresie zimowym.






„ Nasze śląskie morze czyli wokół Jeziora Goczałkowickiego”

Celem projektu jest zebranie informacji o akwenie, będącym kiedyś kontrowersyjna inwestycją, która zmieniła życie wielu ludzi a obecnie na stałe wrósł w nasz krajobraz, stał się ostoją ptaków i miejscem uwielbianym przez spacerowiczów. Poznamy historię powstania zbiornika, jego zasoby przyrodnicze i wpływ na otoczenie. Poznamy też jego rolę jako zbiornika wody pitnej oraz retencyjnego. 

Co już nam się udało zrobić?

- odbyliśmy zajęcia terenowe mające na celu obserwacje fauny w obrębie tamy,

- druga nasza wycieczka miała na celu zbadanie obszaru ujścia Wisły i Bajerki i obserwacja ptasich siedlisk,

- odbyliśmy również warsztaty botaniczne podczas których uczyliśmy się rozpoznawania roślin naczyniowych spotykanych w obrebie jeziora,



- zwiedziliśmy Centrum Techniki w Goczałkowicach gdzie poznaliśmy metody pomiaru składników pogody oraz elementy budowy i działanie zapory.



Projekty zakończone:

 Jaką rolę spełniaj motyle w przyrodzie i w życiu człowieka?

Kilka kartek z pamiętnika.

We wrześniu wybrałyśmy się  na,, polowanie” z aparatem na motyle. Nie było to łatwe zadanie, bo motylki nie chciały nam pozować do zdjęć – kiedy zbliżałyśmy się do nich – odlatywały w siną dal. Mimo to udało nam się upolować kilka ciekawych motyli.










Innego słonecznego jesiennego dnia wzięłyśmy udział w wycieczce do Ogrodów Kapiasa                  w Goczałkowicach – Zdroju, gdzie obserwowałyśmy rośliny wabiące motyle. Ile tam było tych różnobarwnych owadów!







To była niezła jazda!



Chodziłyśmy do wiejskich ogrodów, między opłotki, by tam szukać różnych gatunków motyli.







Postanowiłyśmy też założyć w szkolnym ogródku rabatę z roślinami przywabiającymi motyle. Każda z nas zaopatrzyła  się w motykę, szpadel, sadzonki i…. do pracy! Sadzonki  zdobyłyśmy dzięki hojności sponsorów: Grupy Lotos, Rady Sołeckiej i naszych rodziców.





Odbyłyśmy też wycieczkę do Motylarium w Krakowie, gdzie obserwowałyśmy poczwarki w różnym stadium przeobrażenia. Nauczyłyśmy się także w jaki sposób wziąć motyla na ręce by nie zrobić mu krzywdy.



Teraz już nie boimy się motyli i one nie boją się nas.




Poznawałyśmy też budowę motyli,  a potem próbowałyśmy tak jak one –  przez ,,ssawkę” pić  miąższ truskawek. Ale to było pyszne i przyjemne!



Na balu karnawałowym zorganizowałyśmy,, Konkurs na najciekawszy strój motyla”





Na jednych z zajęć podziwiałyśmy w jaki sposób motyw motyla jest inspiracją dla projektantów mody i sztuki użytkowej. W tym dniu my też przyszłyśmy w ubraniach ozdobionych motylami .

Teraz pracujemy nad lapbookiem.










Popularne posty z tego bloga

Nietypowe jasełka