Projekty i programy
W
tym roku szkolnym klasy I-III dostały dofinansowanie z budżetu państwa do
wycieczki jednodniowej do Pszczyny w ramach przedsięwzięcia Ministra Edukacji i
Nauki „Poznaj Polskę”. Poniżej przedstawiamy sprawozdanie oraz fotorelacje z
wycieczki klas I-III.
23
listopada 2022 roku klasy I-III o godzinie 8:15 wyjechały spod szkoły w
Bronowie dwoma autokarami na wycieczkę do Pszczyny w ramach dofinansowania
przedsięwzięcia Ministra Edukacji i
Nauki „Poznaj Polskę”.
O
godzinie 9:00 rozpoczęliśmy zwiedzanie
Skansenu- Zagrody Wsi Pszczyńskiej. Uczniowie zostali podzieleni na dwie
grupy i z przewodnikami zwiedzaliśmy Skansen. Skansen- Zagroda Wsi Pszczyńskiej
powstała dzięki staraniom Towarzystwa
Miłośników Ziemi Pszczyńskiej w połowie lat 70-tych ubiegłego stulecia we wschodniej części zabytkowego parku
pszczyńskiego. Na blisko dwóch hektarach zgromadzono kilkanaście obiektów
architektury drewnianej ziemi pszczyńskiej- ostatnie świadectwa tradycyjnej zabudowy
wiejskiej. Dzieci zwiedziły najstarszy zabytek - spichlerz dworski z Czechowic
(1784 r.), stodołę ośmioboczną z Kryr
(XVIII w.), chałupę z Grzawy (1831 r.), kuźnię z Goczałkowic
(XIX w.) i młyn wodny z Bojszów, w którym dzisiaj mieszczą się sale wystawowe.
Skansen posiada wysoką wartość kulturalną, historyczną i etnograficzną.
Wyjątkowość skansenu drzemie w zabytkowych chatach, z których większość to
budynki z
oryginalnych materiałów. W ich wnętrzach uczniowie oglądali wiele autentycznych
sprzętów; są wśród nich m.in. rolnicze i
rzemieślnicze narzędzia codziennego użytku, „drabinioki”, sanie towarowe,
eleganckie bryczki, meble oraz ciekawe eksponaty sztuki ludowej. Dzieciom
bardzo podobała się taka lekcja historii. Były bardzo ciekawe jak działały
dawne urządzenia. Zadawały pytania. Bardzo podobała się zagroda z owcami, które
mogły dotknąć, pogłaskać.
Po
zwiedzeniu pierwszego punktu naszej wycieczki- Skansenu- Zagrody Wsi
Pszczyńskiej udaliśmy się spacerkiem przez park pszczyński do Zamku. Zamek
pszczyński pochodzi z
I połowy XV wieku. W zamku każda klasa z opiekunami, przewodnikiem i z
książeczką rozpoczęła „zamkową przygodę”. Zwiedzała i odkrywała tajemnice,
śledząc plan w książeczce, wnętrza pałacowo- zamkowe takie jak: korytarz
zachodni, sypialnię cesarzowej, salon dębowy, gabinet cesarza, garderoby
cesarza, sypialnię cesarza, westybul, przedpokój łączący sypialnię księcia i
księżnej, sypialnię księcia, gabinet księcia, przedpokój myśliwski, salon
wielki, łazienki, salę lustrzaną, a także galerię myśliwską. Uczniowie nie
tylko oglądały wnętrza, ale również poznały historię zamku, jej właścicieli, a
także historię księżnej Daisy i jej dzieci.W każdym pomieszczeniu na
dzieci czekała zagadka, na którą szukały odpowiedzi. Po zwiedzeniu wnętrz
pałacowo- zamkowych udaliśmy się do Zbrojowni, gdzie obejrzeliśmy różne rodzaje
broni i ubrań rycerskich.
Z Zamku
udaliśmy się do Stajni Książęcych., gdzie po krótkiej lekcji historii
wykonywaliśmy kartkę z pozdrowieniami z Pszczyny dla rodziny. Podczas wycieczki
nie zabrało również czasu na posiłek, pamiątki oraz pamiątkowe zdjęcia.
O godzinie 15:00 wróciliśmy pod szkołę do
Bronowa, gdzie czekali rodzice. Wszystkim uczestnikom wycieczka do Pszczyny w
ramach programu „Poznaj Polskę” bardzo podobała się i na pewno na długo pozostanie w pamięci.
Wróciliśmy bogatsi w nową wiedzę i doświadczenia.
Za wspaniałą
wycieczkę serdecznie dziękujemyJ
Projekty:
🏆 II miejsce w kategorii uczniów klas 1-3
Członkowie projektu: Amanda Wydra, Dominika Budny oraz Daniel Iskrzycki
Opiekun: pani Katarzyna Derlich
„Jesienią grzyby, wiosną ryby-odpoczywając dbamy o czyste środowisko w gminie
Czechowice-Dziedzice”.
Link : działania w ramach projektuNa początku realizacji naszego projektu wybraliśmy się do lasu. Pod okiem lokalnego grzybiarza, szukaliśmy oraz rozpoznawaliśmy gatunki grzybów, które rosną w naszym tutejszym lesie. Była to wspaniała wyprawa, podczas której mieliśmy okazje przebywać i odpoczywać na łonie natury . Pamiętajmy, że las jest dla nas fabryką tlenu, ostoją dla różnych gatunków zwierząt i roślin oraz ulubionym miejscem wypoczynku ludzi .Bardzo ważne jest, abyśmy dbali o niego, sprzątając po sobie śmieci .
✂ ✂ ✂ ✂ ✂
„Zdolni z Czechowic – Dziedzic 2020\2021”
Program „Zdolni z Czechowic-Dziedzic, miasta z zapałem” to wspólne przedsięwzięcie Grupy LOTOS, Fundacji LOTOS i Gminy Czechowice-Dziedzice.
W roku szkolnym 2020/2021 w naszej szkole realizowane są dwa projekty. W jednym z nich biorą udział uczennice z klasy II, a w drugim uczniowie z klasy VI.
Szczegółowy opis projektów znajdziecie poniżej.👇
Podczas spotkania mieliśmy możliwość wysłuchania relacji w wypraw, obejrzenia zdjęć i zapoznania się z wyposażeniem rowerowym niezbędnym podczas dłuższych tras.
Serdecznie dziękujemy miłym gościom za interesujące zajęcia!
Projekt w klasach młodszych 2020/2021
W tym
roku w programie biorą udział uczennice naszej szkoły z klasy 2: Julia, Roksana
i Judyta. Pracują one nad projektem „Bez pszczółek świat nasz cały, nie będzie
tak doskonały – problem wymierania pszczół”. Celem projektu jest:
zainspirowanie społeczności lokalnej do podejmowania działań na rzecz ochrony
pszczół oraz poprawy ich warunków życia, zwiększenie populacji pszczół murarek,
uwrażliwianie na piękno przyrody otaczające człowieka oraz rozwijanie
zainteresowań przyrodniczych dzieci.
Obecnie
dzieci biorące udział w projekcie poznają gatunki pszczół wolnożyjących oraz
hodowanych przez człowieka. Uczą się odróżniać je od innych owadów podobnych do
pszczół, zapoznają się z ich osobistymi preferencjami.
Redaktor: Ewelina Walczyk
Realizacja projektu trwa! Pomimo
nauczania zdalnego nasze spotkania odbywają się. Spotykamy się on – line na
platformie MS Teams. W trakcie spotkań poznajemy nazwy roślin miododajnych,
których nasionka siać będziemy po powrocie do szkoły. Przygotowujemy się także
do budowy domku dla pszczół murarek, które już czekają w swoich kokonach na
początek wiosny.
Rozpoczęliśmy budowę domku dla pszczół murarek. Samodzielnie docinamy trzcinowe rurki, które umieścimy w gotowym domku. Z pomocą pani wiercimy otwory w drewnie, by na wiosnę mogły się w nich zasiedlić owady. Pomyślałyśmy także o ozdobieniu nowego miejsca zamieszkania murarek ogrodowych.
Posiałyśmy także wybrane gatunki roślin miododajnych, by po ich wykiełkowaniu wysadzić młode roślinki na zewnątrz – do ogrodu.
W ramach realizacji projektu powstały plakaty „Jak możemy pomóc pszczołom?”. Julia, Roksana i Judyta rozwiesiły je na terenie szkoły, by dzieci z pozostałych klas mogły zapoznać się z działaniami, które przyczynić się mogą do wyeliminowania lub ograniczenia problemu wymierania pszczół.
Zakończyłyśmy prace nad budową domku dla pszczół murarek. W
ostatnim etapie budowy zabezpieczyłyśmy nasz „ulik” siatką, po to by
nieproszeni goście – ptaki - nie zrobiły sobie z niego darmowej stołówki😊
Tego samego dnia, wystawiłyśmy domek na zewnątrz, do
szkolnego ogrodu. Ulik stoi w słonecznym miejscu, nieopodal ścieżki
dydaktycznej, w której posadziłyśmy sadzonki roślin miododajnych.
Tuż obok ulika wystawiłyśmy kokony pszczół murarek, które do
tej pory Pani trzymała w lodówce, by uniknąć ich przedwczesnego wygryzienia.
Prowadziłyśmy także obserwację. Teraz z niecierpliwością czekamy na ich
„narodziny”.
W ramach projektu postanowiłyśmy przyczynić się do
ograniczenia wymierania wszystkich gatunków pszczół. W tym celu stworzyłyśmy za
szkołą, w ogrodzie - ścieżkę edukacyjną, w której posadziłyśmy rośliny
miododajne. To była bardzo wyczerpująca praca…
Klasy młodsze:
Troje uczniów z klasy trzeciej: Amanda Wydra, Dominika Budny oraz Daniel Iskrzycki pod opieką p. Katarzyny Derlich pracują nad projektem „Tropem leśnych zwierząt”.
Klasy starsze:
Nikola, Magda i Marcelina z klasy 8 zajmują się tematem „ Nasze śląskie morze czyli wokół Jeziora Goczałkowickiego”. Projekt prowadzony jest pod opieką pani Danuty Habrzyk.
Teraz wytrwale pracujemy nad albumem, w którym chcemy zamieścić informacje oraz zdjęcia najpopularniejszych zwierząt leśnych, które żyją w naszych lasach.
Majsterkowanie bardzo nam się spodobało, dlatego każdy z nas wykonał karmnik. Zawiesimy je na placu zabaw, aby w okresie zimy dokarmiać tam ptaki. Pomagaliśmy również wykonać duży paśnik dla saren. Samodzielnie przykręciliśmy korytka na żołędzie i kasztany oraz zakupiliśmy lizawki.
Bardzo ciekawym doświadczeniem dla nas było samodzielne zrobienie paśnika dla bażantów. Musieliśmy sami wybrać projekt, a następnie pod czujnym okiem dorosłych wykonać odpowiednia obliczenia i przystąpić do działania. Paśnik bardzo nam się podoba.
Kolejnym miejscem, które musieliśmy odwiedzić był Leśny Park Niespodzianek w Ustroniu. Jest to niezwykłe miejsce, gdzie mogliśmy zobaczyć zwierzęta leśne w praktycznie naturalnym środowisku. Obserwowaliśmy muflony, daniele, żubry, jelenie szlachetne, sarny, dziki, żbiki czy jenoty. Największą atrakcją było samodzielne karmienie zwierząt oraz pokazy w sokolarni i sowiarni. Ta wycieczka na długo pozostanie w naszej pamięci.
Na pierwszych spotkaniach wybraliśmy temat projektu oraz stworzyliśmy plan działania na najbliższe miesiące. Korzystając z dostępnej literatury, laptopów oraz tablicy interaktywnej szukaliśmy informacji na temat zwierząt zamieszkujących nasze pobliskie lasy.
Co już nam się udało zrobić?
- odbyliśmy zajęcia terenowe mające na celu obserwacje fauny w obrębie tamy,
- druga nasza wycieczka miała na celu zbadanie obszaru ujścia Wisły i Bajerki i obserwacja ptasich siedlisk,
- odbyliśmy również warsztaty botaniczne podczas których uczyliśmy się rozpoznawania roślin naczyniowych spotykanych w obrebie jeziora,
- zwiedziliśmy Centrum Techniki w Goczałkowicach gdzie poznaliśmy metody pomiaru składników pogody oraz elementy budowy i działanie zapory.
Jaką rolę spełniaj motyle w przyrodzie i w życiu człowieka?
Kilka kartek z pamiętnika.
Chodziłyśmy do wiejskich ogrodów, między opłotki, by tam szukać różnych gatunków motyli.